Easterbreak: Auckland, Tonga en Bay of Islands:) - Reisverslag uit Pangaimotu Island, Tonga van Esther Fransen - WaarBenJij.nu Easterbreak: Auckland, Tonga en Bay of Islands:) - Reisverslag uit Pangaimotu Island, Tonga van Esther Fransen - WaarBenJij.nu

Easterbreak: Auckland, Tonga en Bay of Islands:)

Blijf op de hoogte en volg Esther

05 Mei 2014 | Tonga, Pangaimotu Island

Zooo ik ben weer terug van twee weken vakantie!

Zondag 27april zijn Sara en ik vertrokken vanuit Wellington met de nachtbus naar Auckland. Leek allemaal prima, tot we bij de bus kwamen, die zag er al behoorlijk oud uit maargoed, maar niet uit! Eenmaal in de bus, bleek dat de chauffeur om de 2uur steevast stopt, nou snap ik dat aangezien dat in Nederland eigenlijk ook zou moeten, alleen zie ik er het nut niet van om midden in de nacht, tussen 7.30 en 6.15, elke 2uur alle lampen aan te doen.. Dus zoals je kan bedenken hadden we niet echt veel geslapen. We kwamen dus om 6.15 in Auckland aan, wat ga je in hemelsnaam dan doen, in een stad, na een nacht zonder slaap... Naar het hostel dus, en slapen in de commonroom op de banken omdat je je kamer nog niet in mag. Na wat rusten op de bank ginge we de stad in, eerst gewoon wat rondgelopen, toen besloten de Skytower op te gaan. We hadden supermooi uitzicht over de stad, en zagen mensen bij het raam voorbij komen die een freefall deden, niet echt mijn ding maar leuk om te zien:p Verder hebben we die dag niet heel veel gedaan, stukje rondgelopen in de haven en dat was het wel. Auckland is niet een hele leuke stad, vooral business en weinig cafétjes, kortom ik ben blij dat ik in Wellington woon!
De tweede dag gingen we naar Rangitoto Island, het jongste vulkanische eiland rondom Auckland. De wandeling naar de top was heel mooi, je loopt langs alle lavastenen, en op de top was het uitzicht ook super! Er zouden ook caves op het eiland zijn, dus wij op zoek, de eerste was best mooi, zou je in theorie in kunnen maar al kruipend/liggend leek me dat niet zo’n plan:p Dus de volgende grot, daar kon je wel helemaal doorheen lopen, was ook best een lang stuk, en heel leuk! ’s Avonds nog wat gedronken met 2 nederlanders, die blijk je toch overal tegen te komen haha, en daarna maar naar bed want we moesten om 3.30 op....

Dus woensdag naar Tonga! Bij aankomt werden we opgehaald en naar het hostel gebracht, en toen bleek al metee dat ‘niet heel toeristisch’ een drastisch understatement is:p De eerste dag hebben we 5toeristen gezien.. Bij het hostel aangekomen bleken we behoorlijk ver uit de stad te zitten, dus besloten we meteen de volgende dag een ander hostel te zoeken. We zijn we nog naar de stad geweest, maar daarvoor moesten we de shuttle van het hostel gebruiken omdat er geen openbaar vervoer is, en lopen te ver was. Dus aangekomen in het centrum van het hele eiland/land (lees 1 straat met 6winkels), eerst maar gelunchet en toen rondgelopen en op zoek naar het strand. We voelden ons daar net een attractie, iedereen keek ons aan, en zei bye, geen idee dus of ze ons weg wilde hebben of wat:p Het strand hebben we uiteindelijk niet gevonden, beetje jammer:p ’s Avonds gingen we naar een cultuuravond, werden we vanuit het hostel heengebracht, kregen we typischtongaans diner, dat bestond uit smaakloze dingen wat lijkt op aardappel, een heel varken, vis, zeewier en nog wat dingen die niet definieerbaar waren, ik heb voornamelijk watermeloen gegeten haha. Tijdens het eten was er muziek van een lokaal bandje, en daarna gingen we de Hina Caves in voor traditioneel dansen. De staff van het diner en bandje werden ook de dansers, multifuntioneel daar! De dansen waren echt heel leuk, ze deden de dansen van de verschillende eilanden, beetje als de Haka maar dan anders.. En op het eind een vuurshow, ook mooi gedaan!

We hadden besloten de volgende dag naar Heilala lodge te gaan, een resort op het strand, klonk best goed.. jammer alleen dat het vol bleek te zijn.. Dus plan veranderd en op naar Eua, moest met de ferry, dus wij samen met een Noorse jongen naar de wharf... zo jammer dat daar alles op Tongatijd gaat.. En dus niemand wist of de ferry wel om 11uur ging, het werd waarschijnlijk 1 uur, of gewoon helemaal niet. Dus toen en vrouw naar ons toe kwam of we naar Pangaimotu wilden, vroegen we of we daar konden slapen en het mooi was, dat werd natuurlijk bevestigd, dus op naar Pangaimotu. Dat bleek een superkeuze te zijn geweest! Het eiland kon je in een half uur omheen lopen, en was net paradijs! Echt heel mooi, en een beach fale waar we in sliepen. De familie die op het eiland woonde, waren de enige mensen daar, waren ook heel aardig en wilden ons echt betrekken. Het enige jammere was dat ze daar alleen burgers hadden, dus 3 dagen burgers voor lunch en diner.. wordt toch een beetje flauw haha. We hebben daar vooral gerelaxed, ’s avonds met de familie film gekeken omdat er verder niks was, rond 10 uur naar bed, opstaan en weer op het strand gaan liggen. Daar nog gesnorkelt naar het shipwreck voor het eiland, door de hurricane een paar jaar terug zijn er super veel shipwrecks rondom Tonga. Die dag kwamen er 80 Tongaanse mensen, iedereen is daar trouwens heel religieus, was wel mooi om te zien. De volgende dag kwamen er nog 2 mensen naar het eiland, Tiffany uit zuid-afrika en Tamara uit nederland, gezellig met hun biertjes gedronken en gekletst, zij zouden die nacht ook op het eiland slapen. Dus de eerste keer dat we het eiland niet voor ons alleen hadden, zo jammer haha. Die avond zouden we weer film gaan kijken, tot ineens de grond begon te schudden, ah maar een klein aardbevinkje, beetje jammer dat daarop een grotere aardbeving volgde en de lokale mensen begonnen te rennen en roepen ‘out, out everyone out!’, dus wij ook rennen. Begint een van hun daarna te vertellen dat als dat ’s nachts nog een keer zou gebeuren en we niet meer konden staan, we snel naar het kruis moesten rennen, dat was het hoogste punt van het eiland, want dan kon er een tsunami-waarschuwing komen. Dus je kan wel bedenken hoe ik de rest van de avond heb doorgebracht, vooral in angst, en maar wacshten tot de waarschuwingsbel zou gaan, ook dan moesten we naar het kruis, wat trouwens max. 0.5meter boven zeeniveau is en ons dus echt niet zou helpen! Beetje flauw dat ze dan vanaf 4uur sochtends kerkbellen gaan rinkelen en ik dus elke keer stijf in mn bed.. Trouwens die beachfales, klinkt heel goed enzo.. alleen je moet je voorstellen dat er 5palen overeind staan, daartussen een net gesponnen is en dat is het,dus meeeega veel beesten, spinnen, muggen mieren echt alles.. Gelukkig hadden we een klamboe:) Naast de insecten waar ik niet zo’n fan van ben, hebben we ook veel krabbetjes gezien, eentje heeft een uur voor me gezeten, zn holletje aan het graven en rustig rond aan het kijken haha. Goed dat was het avontuur op Pangaimotu, tijd om terug te gaan naar het Nukua’lufa, het hoofdeiland, en op naar Heilala Lodge.
Heilala Lodge is aan de andere kant van het eiland, een ‘beachresort’, het was inderdaad beter dan de hutten op Pangaimotu, maar ook hier zaten veel beesten, met name muggen en wormen. Elke avond en ochtend op wormenjacht in de kamer is niet een van mijn favoriete bezigheden:p De eerste dag zijn we daar naar de kerk gegaan, heel Tonga is super religieus en ze doen op zondag niks anders dan 3x naar de kerk, dus dat wilden we wel zien. Mochten we een dienst bijwonen, het duurde ongeveer een half uur en tenminste 20minuten daarvan was zingen, heel mooi om te horen! Verder hebben we daar op het strand gelegen en heb ik gesnorkelt.. De eerste keer snorkelen zag ik twee vinnen, dus ik draai blij om naar Sara en zeg ‘oh kijk twee vinnen’, op dat moment beginnen er twee locals te roepen ‘Shark Shark!’, dus ik nog even onderwater gekeken maar ik kon ze niet zien, en toen toch maar het water uitgegaan haha. Verder was het snorkelen daar heel mooi, het koraal stelde niet veel voor, maar de vissen waren super! Alle vissen die bij de chinees in het aquarium ook zitten haha:p Bij het hostel stonden een paar fietsen die je mocht lenen, dus ik als echte hollander, samen met Tamara die ook Nederlands is, gingen we een stuk fietsen. We zouden de blowholes gaan zoeken, bleek een stuk verder dan verwacht en ook onderweg voelde ik me alsof ik een alien was haha. Toen we de weg vroegen aan een meisje kwamen minstens 20 kinderen om ons heen staan, allemaal heel verlegen lachen en hai zeggen en toen we verder fietsten kwamen ze allemaal achter ons aan gerend. Best bijzonder dat ze ons zo speciaal vinden, ook best gek haha. De blowholes zelf waren ook heel mooi, het water stort heel hard op een klif waardoor het op de een of andere manier omhoog spuit.. moeilijk uitleggen dus bekijk de foto’s maar haha:p
Goed dat was het avontuur in Tonga, zeker de moeite waard om heen te gaan als je in de buurt bent, de mensen zijn super aardig en het is een land dat nog niet door toerisme is overspoelt!

Vanuit Auckland gingen we samen met Jenny in een gehuurde auto naar het noorden. De eerste stop was Whangarei, meer noodzakelijk om te overnachten, maar toch ook wel een mooie waterval gezien. De tweede dag hebben we Russell Road genomen die langs de kust gaat en zo naar Russel en Pahia rijdt. We hebben echt hele mooie uitzichten gezien daar, dat deel is Bay of Islands en voor veel kiwi’s hun favoriete gedeelte van Nieuw-Zeeland en tot nu ben ik het daar zeker mee eens!
In Pahia zouden we een cruise met een boot gaan doen naar de Hole in the Rock en met dolfijnen zwemmen. We hebben heel veel dolfijnen gezien, ook allemaal kunstjes enzo.. alleen mochten we niet met ze zwemmen als ze: aan het jagen, eten of rusten waren, of als ze jongen hadden.. Zoals je bedenkt blijft er dan niet veel over, en dus konden we helaas niet met ze zwemmen.
De volgende dag gingen we naar het noordste puntje van Nieuw-Zeeland, Cape Reinga, een pokkenlange weg, maargoed het was de moeite waard. De twee oceanen komen daar samen waardoor je ineens midden op zee golven ziet, heel apart.. Daarna de lange weg weer terug en onderweg sandboarden! Echt als je ooit de kans krijgt dat te doen, doe het! Het omhoog lopen is niet heel geweldig haha, maar daarna omlaag is zoooo leuk! Heel gaaf om te doen!!:) Die nacht sliepen we in een hostel helemaal afgelegen, met alleen een vrouwtje in een boerderij ernaast.. en t schijnt hier ook best moeilijk te zijn stopcontacten te maken wat behoorlijk vervelend is.. Maargoed, het was maar een nachtje.. De volgend dag via de Kauri tree, de dikste en oudste boom is Tane Mahuta, God of the Forest, echt een meeegaboom.. Super hoog en dik.. niet heel speciaal verder haha.
En die nacht de laatste nacht in Auckland geslapen en nu ben ik weer thuis.. Het schoolleven begint weer haha, nog 5 weken les en 1 week tentames te gaan en school zit er hier alweer op.. Gaat toch behoorlijk snel dus ik moet mn tijd maar goed gebruiken en nog wat extra tripjes plannen de komende tijd haha:) Deze vakantie was in ieder geval super!

Tot snel weer!
Liefs, Esther.

  • 05 Mei 2014 - 12:27

    Ilse:

    Hee lieffie!
    Prachtige vakantie gehad dus! Ik ben heel benieuwd naar alle foto's.
    Wat super wat je toch allemaal meemaakt, je komt als n ander mens terug!
    Dat verhaal van d aardbeving, tis maar goed dat je me dit naderhand vertelde....wel angstig hoor, maar goed, alles goed overleefd!
    Geniet met volle teugen, het begint idd al op te schieten, wij tellen af!!!
    liefs, mama

  • 05 Mei 2014 - 22:50

    Suzy:

    Lieve Esther,

    Mooie vakantie zo te lezen. Zoals je die beving beschrijft...toch wel heftig ! Maar wel leuk om zo op pad te gaan, waar nog niet veel toeristen komen. Ja, en nu nog even leren, Idd nog maar wat vakanties plannen !
    Geniet er lekker van en tot gauw ! Dikke knuffel van je "schoonmoeder"

  • 07 Mei 2014 - 14:35

    :

    Geweldig wat jij allemaal mee maak ik denk dat je in die tijd meer heb gezien als ik in mijn hele leven vroeger kon dat gewoon niet maar geniet jij er bmaar lekker van voor je het weet zit het er op dus geniet van alles ik geniet van je verslag veel liefs van Oma de Reede xxxx

  • 07 Mei 2014 - 22:32

    Maria Van Der Ahorntje:

    O Esther, wat maak je toch ontzettend veel mee en wat een leuke verhalen! Genet er daar nog lekker van dan doen wij dat hier met het lezen van al jou belevenissen!! Veel plezier daar! Gr. Maria, Michel, Robin en Anouk x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Zo dit jaar ga ik mijn grote reis maken, ik ga voor mijn studie in Wellington, Nieuw-Zeeland studeren. Maar alleen dat zou natuurlijk een beetje saai zijn haha, dus ga ik eerst naar Milan toe in HongKong, vervolgens naar Bangkok en Sydney. Dan kom ik aan in Wellington, en na het semester komt Milan naar Nieuw-Zeeland om daar samen nog twee weken rond te trekken. Hierna gaan we naar Los Angeles waar we Suzy, Emiel en Kaya tegenkomen en daar nog twee weken rondtrekken. Dus dit wordt een leuk half jaartje, waarbij jullie natuurlijk al mijn verhalen kunnen volgen:)

Actief sinds 01 Jan. 2014
Verslag gelezen: 458
Totaal aantal bezoekers 9451

Voorgaande reizen:

22 Januari 2014 - 05 Augustus 2014

Mijn groooote reis

Landen bezocht: